Reklama
 
Blog | Z Karlových Varů

Sladký a skličující život kurev

Nový dokument Michaela Glawoggera

Filmy rakouského dokumentaristy Michaela Glawoggera jsou vždy obrazově dokonalé, vlastně působí často lépe než mnohé velmi drahé hrané snímky. Dokazuje se tím přinejmenším, že na filmování jsou nejdražší herecké hvězdy a samo natáčení (technika) nemusí stát tolik.

Glawoggerovy snímky jako Megacities a Smrt dělníka patří k mým favoritům a dalece pro mě překračují i populární filmové básně Koyaanisquatsi a spol. od Godfreyho Reggia, které se postupně čím dál víc utápějí v new age mystice a poměrně laciné kritice civilizace. Glawogger je také kritik, ale mnohem materialističtěji založený – znelidšťující mechanismy v naší civilizaci opravdu zobrazuje jako působení materiální sil a žádné éterické balety.


Jeho poslední dokončený projekt Sladký život kurev zachycuje ve třech cirka 40minutových částech různé podoby prostituce v Thajsku, Bangladéši a Mexiku. Každá část působí jinak skličujícím dojmem a pokaždé fascinuje, kam až provozovatelé různých „podniků“ nechali filmaře nakouknout. Snímek ovšem není lacině exploatační, ze sexu toho neuvidíme mnoho, prakticky jen jednu scénu v posledním segmentu, když nepočítáme „umělecké psí porno“ v první části. Spíše jde o to, že prostitutky otevřeně vypovídají o svých osudech a „soukromém životě“, pokud se tomu tak dá říkat.

Reklama

V jistém smyslu je tento film ubíjejí, ale to je součást jeho smyslu – daří se mu tak na nás přenést pocity, které každodenně zažívají aktérky dokumentu. Jistě máme právo mít pochyby, jak oné dokonalosti vizuálu i sdělení Glawogger dosáhl a nakolik různé scény inscenuje. Ovšem existenci oněch prostředí nepopřeme a těžko kdo může oponovat, že to tam tak skutečně chodí.

Míra ponižování, špíny a naprosté bezútěšnosti je skličující. Zůstává jen otázka, zda bychom se stejně pohoršovali nad dokumentem o čistějších bordelech na Západě. Pakliže ano, jak je možné, že je pořád všude plno?